Mobile
Mobile landscape
Tablet
Desktop
Cookies op deze website zijn alleen functioneel. Er worden geen persoonlijke data opgeslagen.

Een doel zonder plan
is slechts een wens

Ben jij een expert?

Verkopen is aantallen maken

Nog niet zo heel lang geleden was het voor bedrijven interessant om meerdere activiteiten in eigen beheer uit te voeren. Bijvoorbeeld vanwege zeggenschap, kostenbesparingen of om minder kwetsbaar te zijn bij marktschommelingen. Inmiddels is ‘specialisatie’ juist een must. De markt vraagt om een concurrerend aanbod, maatwerk, flexibiliteit, snelheid en onderscheidend vermogen. Het zijn ideale omstandigheden voor ZZP’ers, die specifieke kennis en expertise in huis hebben en die op de juiste manier inzetten. Niet iedereen durft de stap echter te wagen. Belangrijke reden? Ze vinden zichzelf niet goed genoeg. Hoe zit dat met jou of binnen jouw bedrijf?

Wat is jouw expertise?

Bescheiden en nuchter als we in Nederland zijn, aarzelen mensen om zich ‘expert’ te noemen. Het is niet zozeer de angst te worden teruggefloten zodra we boven het maaiveld uitkomen. Veel mensen vinden dat ze zich pas expert kunnen noemen als er (bijna) niemand is die meer kennis en ervaring heeft dan zij zelf. Tot het zover is, ondernemen ze niks (!). Het gaat echter niet om het aantal mensen dat meer weet of kan dan jij. Het gaat er om voor hoeveel mensen jouw specifieke kennis en expertise toegevoegde waarde heeft. Dat is een belangrijk verschil!

Fascinatie

Expert zijn begint bij een doorlopend aanwezige brede interesse op een heel specifiek vlak. Noem het fascinatie. Door jou en/of binnen je bedrijf wordt veel gelezen en worden relevante opleidingen genoten. Ontwikkelingen worden op de voet gevolgd en in zekere zin speel je hier zelf ook een rol in. In de loop der tijd heb je een bepaalde visie ontwikkeld. Bijvoorbeeld een visie op toekomstige ontwikkelingen, vertalingen naar producten, diensten en processen en een visie op ontwikkelingen die in de geschiedenis hebben plaatsgevonden. Je kent de branche, leveranciers en concurrenten, ziet direct waar producten vandaan komen en je weet hoe je kwaliteit kunt herkennen en hoe je een kwaliteitsproduct moet neerzetten of vermarkten.

Als je je afvraagt of je een expert bent of je je afvraagt welke specifieke expertise in je bedrijf aanwezig is, kijk dan eens in hoeverre er sprake is van bovenstaande. Ga ook eens na wat jij aan kennis hebt of hoeveel kennis er binnen je bedrijf aanwezig is. Wat zou je allemaal kunnen vertellen? Hoe lang zou je aan het schrijven zijn als je al die kennis voor jezelf op een rij zet of met anderen wil delen? Voor wie heeft die kennis en expertise toegevoegde waarde?

Is er bij jou of in je bedrijf informatie, kennis of expertise waar anderen hun voordeel mee kunnen doen? Is die interesse blijvend en voortdurend in ontwikkeling? Dan is er een heel reële kans dat jij een expert bent. Zijn er nog meer experts? Dan ben jij er één van. En als jij je hart volgt en je blijft ontwikkelen, dan word je vanzelf de beste.

Rob Scheepers
Eigenaar SuccesVinder